Образуването на здрава тъкан, ефективното затваряне на раната и предотвратяването на инфекция са сред основните условия за оптималното зарастване на всяка рана. Витамин С или аскорбиновата киселина играят незаменима роля в тези процеси. Независимо дали раната е в резултат от нараняване, операция или продължителен натиск върху кожата, редовният прием на препоръчителната дневна доза витамин С може да помогне за предотвратяване на инфекцията в раната и да допринесе за нейното успешно заздравяване.

Предотвратяване на инфекция

В ранните етапи на оздравяване нашата имунна система засилва защитата си срещу инфекция. Тъканите около раната се зачервяват и набъбват, което се дължи на увеличения кръвен поток в тази област. Аскорбиновата киселина помага за миграцията на белите кръвни клетки в раната. Белите кръвни клетки унищожават микроорганизмите и други чужди вещества, помагайки да се предпази тялото от инфекция. Недостигът на витамин С може да забави естествения имунен отговор на организма и да увеличи риска от инфекция в раната. Отслабената имунна система е една от най-честите пречки за нормалното зарастване на рани.

Образуване на тъкани

Аскорбиновата киселина участва в образуването на колаген и други вещества, които формират основата на съединителната тъкан, кожата, костите и стените на кръвоносните съдове. Следователно е необходимо за така наречената пролиферативна фаза на зарастване, когато се образуват нови тъкани и нови кръвоносни съдове, да се осигури притока на кръв през раната. Липсата на витамин С може да доведе до формирането на слаб и нестабилен белег.

Антиоксидант

Нараняването е форма на физиологичен стрес за човешкото тяло. В периоди на стрес се увеличават изискванията към имунната система и метаболизма, а организмът изисква по-висок прием на антиоксиданти (включително витамин С) за насърчаване на заздравяването. Възрастните хора, хората с недохранване или хронично болните често страдат от дефицит на витамин С, а това обикновено изисква допълнителен прием под формата на витаминни добавки.

Препоръчителна дневна доза

Препоръчителната дневна доза витамин С е 75 mg дневно за жени и 90 mg – за мъже (над 18-годишна възраст). За поддържане на здрава кожа и бързо заздравяване на повърхностни рани е достатъчно да се приема препоръчителното количество аскорбинова киселина дневно. Ако се възстановявате от травматична или хирургична рана или рани от залежаване, Вашият лекар може да препоръча по-високи дози витамин С, за да насърчи заздравяването и да ви  предпази от инфекция. От съществено значение е да приемате препоръчителното количество витамин С всеки ден, тъй като тялото не може да съхранява повече от този водоразтворим витамин.

Не само цитрусовите плодове и сокове са богати източници на витамин С, но също така червени и зелени чушки, домати и доматен сок, броколи, ягоди, киви и много други зеленчуци и плодове.

Източник:

http://www.livestrong.com/article/384687-ascorbic-acid-in-wound-healing/

Всичко за раните и тяхното лечение

Редовните профилактични прегледи и начинът ни на живот са важни, както за поддържане на общо здравословно състояние, така и за лечението на хронични рани. Под термина управление на живота много от нас си представят само правилното хранене и принципите на здравословно хранене. Но това е само една малка част. Към този термин се включват още двигателната активност, наличието на вредни навици като алкохол, тютюнопушене и стрес. Ето и някои ценни съвети за поддържане на здравословен начин на живот:

  • Движете се!

Кратка разходка или каране на велосипед ще подобри кръвообращението ви, а усещането за тежки и подути крака ще изчезне. В случай че не можете да спортувате активно, тренирайте поне долните си крайници.

  • Носете по-свободни дрехи и удобни обувки!

Тесните дрехи са неудобни и влошават кръвообращението. Избирайте по-свободни дрехи от въздухопропускливи материи, които улесняват дишането на кожата и не задържат влага. За обувките е важно да бъдат с твърда подметка и нисък ток.

  • Укрепете имунната си система!

Имунната система може да бъде укрепена, както със здравословно хранене, така и с редица приятни занимания като например плуване или дори разходка във водата. Контрасният  душ с редуване на топли и студени водни струи също може да помогне, тъй като намалява усещането за тежест в краката и подобрява притока на кръв към крайниците.