Искате раната ви да се излекува бързо? Приемайте достатъчно протеини

Диета, богата на протеин, за зарастване на рани

Процесът на зарастване на раните е сложен и зависи от множество фактори. Сред тях са видът на нараняването, почистването, правилното третиране. Но също така и нашето общо състояние и имунитет. Организмът ни, подложен на стрес, се нуждае от добро хранене и енергия, за да се справи с възникналия „проблем“. А една добра диета включва достатъчно хранителни съставки, които помагат на заздравяването и на възстановяването на целостта на кожата. Сред базовите хранителни вещества особено важно място заемат протеините.

 

Защо протеини?

Те са макронутриент, който играе ключова роля при заздравяването на рани. Приемът им е жизненоважен за синтеза на ензими и за производството на колаген, съединителна тъкан, капиляри и епителни клетки. Аминокиселините в протеините осигуряват градивните елементи на антителата, макрофагите (клетки, свързани със защитата на организма от вътрешни и външнш фактори) и здравата имунна система.

Липсата на протеини може да удължи възпалителния стадий на заздравяване на рани и да наруши адекватния синтез на колаген. Това може да доведе до намалената устойчивост на затворената рана и да увеличи риска от превръщането й в хронична.

 

Какво количество протеини е достатъчно?

Разбира се, не е възможно да се даде унифицирано количество, без да се вземат предвид конкретни специфики. Нуждата от протеинов прием зависи от няколко фактора. Сред тях са субективният хранителен статус, размерът и броят на получените рани, наличието на съпътстващи здравословни проблеми и  състояния. Важно е да се отчете и здравословният статус на бъбреците и сърцето.

Въпреки това се смята, че на ден средният здрав човек се нуждае поне от около 0,8 грама протеини на килограм телесно тегло. Това означава, че 80-килограмов мъж трябва да приема около 64 грама, а жена, тежаща 60 килограма – 48 грама протеини.

При появата на рани тези стойности е добре да се повишат. Проучване, свързано с лечението на наранявания, предизвикани от натиск, каквито са декубиталните рани например, показва, че пациентите в такива случаи се нуждаят от 1,2 до 1,5 грама протеин на килограм телесно тегло дневно.

Приемането на достатъчно протеин може чувствително да повлияе върху процеса на излекуване и да доведе до напредък, особено при отчетен застой.

Обърнете внимание. Трябва да се има предвид, че по-големият прием на белтъчини може да е противопоказен за лица с увредена бъбречна функция. При всички положения следва да се увеличи и приемът на течности.

 

Храни, богати на протеини

Храни от животински произход, богати на протеини, са месо, яйца, риба и морски дарове. Добри източници са също и млечни продукти като извара, мляко, сирене и кашкавал. Животинските протеини ни осигуряват всички незаменими аминокиселини.

Растителни храни, богати на протеини, са бобовите растения (боб, грах, леща), тофу, ядки и някои семена. Тези източници ни осигуряват и полезни фибри.

Повишаването на приема на протеин  и задоволяването на ежедневните нужди в определени случаи може да се окаже предизвикателство. Понякога хората с наранявания може да страдат от липса на апетит поради болка, депресия или заболяване. В такива случаи, доколкото е възможно, добро решение са високопротеинови напитки или подсладени протеинови десерти.

 

Не забравяйте за останалите калории

Зарастването на раните в същността си е анаболен процес, при който се изграждат по-големи и сложни молекули от по-малки. За да се осъществи, ни е необходима енергия. Ето защо са ни нужни калории от въглехидрати и мазнини, които да осигурят на протеина възможността да реализира задачата си по заздравяването на рани и запазването целостта на кожата. Без тези калории протеинът ще се разгради и ще се използва за енергия.

За да подсилите диетата си, приемайте богати на хранителни вещества храни. Може да добавите и висококалорични добавки между храненията си.

Ако страдате от хронични и бавнозарастващи рани, добре е да се посъветвате с диетолог, за да оптимизирате хранителния си режим.

 

Разнообразното и богато на протеини хранене има потенциал да подпомогне ефективно заздравяването на раните, да подобри здравината и еластичността на кожата и да намали като общо разходите за здравни грижи.