Искате раната ви да се излекува бързо? Приемайте достатъчно протеини

Диета, богата на протеин, за зарастване на рани

Процесът на зарастване на раните е сложен и зависи от множество фактори. Сред тях са видът на нараняването, почистването, правилното третиране. Но също така и нашето общо състояние и имунитет. Организмът ни, подложен на стрес, се нуждае от добро хранене и енергия, за да се справи с възникналия „проблем“. А една добра диета включва достатъчно хранителни съставки, които помагат на заздравяването и на възстановяването на целостта на кожата. Сред базовите хранителни вещества особено важно място заемат протеините.

 

Защо протеините са нужни за зарастване на раните?

Те са макронутриент, който играе ключова роля при заздравяването на рани. Приемът им е жизненоважен за синтеза на ензими и за производството на колаген, съединителна тъкан, капиляри и епителни клетки. Аминокиселините в протеините осигуряват градивните елементи на антителата, макрофагите (клетки, свързани със защитата на организма от вътрешни и външнш фактори) и здравата имунна система.

Липсата на протеини може да удължи възпалителния стадий на заздравяване на рани и да наруши адекватния синтез на колаген. Това може да доведе до намалената устойчивост на затворената рана и да увеличи риска от превръщането й в хронична.

 

Какво количество протеини е достатъчно?

Разбира се, не е възможно да се даде унифицирано количество, без да се вземат предвид конкретни специфики. Нуждата от протеинов прием зависи от няколко фактора. Сред тях са субективният хранителен статус, размерът и броят на получените рани, наличието на съпътстващи здравословни проблеми и  състояния. Важно е да се отчете и здравословният статус на бъбреците и сърцето.

Въпреки това се смята, че на ден средният здрав човек се нуждае поне от около 0,8 грама протеини на килограм телесно тегло. Това означава, че 80-килограмов мъж трябва да приема около 64 грама, а жена, тежаща 60 килограма – 48 грама протеини.

При появата на рани тези стойности е добре да се повишат. Проучване, свързано с лечението на наранявания, предизвикани от натиск, каквито са декубиталните рани например, показва, че пациентите в такива случаи се нуждаят от 1,2 до 1,5 грама протеин на килограм телесно тегло дневно.

Приемането на достатъчно протеин може чувствително да повлияе върху процеса на излекуване и да доведе до напредък, особено при отчетен застой.

Обърнете внимание. Трябва да се има предвид, че по-големият прием на белтъчини може да е противопоказен за лица с увредена бъбречна функция. При всички положения следва да се увеличи и приемът на течности.

 

Храни, богати на протеини

Храни от животински произход, богати на протеини, са месо, яйца, риба и морски дарове. Добри източници са също и млечни продукти като извара, мляко, сирене и кашкавал. Животинските протеини ни осигуряват всички незаменими аминокиселини.

Растителни храни, богати на протеини, са бобовите растения (боб, грах, леща), тофу, ядки и някои семена. Тези източници ни осигуряват и полезни фибри.

Повишаването на приема на протеин  и задоволяването на ежедневните нужди в определени случаи може да се окаже предизвикателство. Понякога хората с наранявания може да страдат от липса на апетит поради болка, депресия или заболяване. В такива случаи, доколкото е възможно, добро решение са високопротеинови напитки или подсладени протеинови десерти.

 

Не забравяйте за останалите калории

Зарастването на раните в същността си е анаболен процес, при който се изграждат по-големи и сложни молекули от по-малки. За да се осъществи, ни е необходима енергия. Ето защо са ни нужни калории от въглехидрати и мазнини, които да осигурят на протеина възможността да реализира задачата си по заздравяването на рани и запазването целостта на кожата. Без тези калории протеинът ще се разгради и ще се използва за енергия.

За да подсилите диетата си, приемайте богати на хранителни вещества храни. Може да добавите и висококалорични добавки между храненията си.

Ако страдате от хронични и бавнозарастващи рани, добре е да се посъветвате с диетолог, за да оптимизирате хранителния си режим.

 

Разнообразното и богато на протеини хранене има потенциал да подпомогне ефективно заздравяването на раните, да подобри здравината и еластичността на кожата и да намали като общо разходите за здравни грижи.